MARIJA – MAJKA & njena uloga u povijesti spasenja

marija majka 2

ŽIVIMO U SVIJETU KOJI SE UDALJAVA OD GOSPE –

Od Marijina majčinstva polazi sve drugo. Živimo danas u vrijeme pomutnje. Vidimo da se o Mariji  malo govori. Teolozi, profesori… se ustručavaju istaknuti Mariju, kao da se boje da će govorom o Mariji umanjiti Isusa i Njega dovesti u pitanje. Tu ima i utjecaja protestanata, posebno u Njemačkoj, ali često to je pokazatelj i udaljenosti od Gospe.  Ljudi se i svojim životom udaljuju od pobožnosti prema Majci Božjoj.  Mi smo svi, uglavnom, dobili od svojih obitelji jednu prirodnu pobožnost prema Gospi, no ako se to ne podržava razumom, ako razum ne da svoj doprinos onda je ta pobožnost u situaciji  da se živi na osjećajnoj razini i onda se ne zna tu pobožnost braniti pred drugima, prenijeti na druge. Zato je dobro razmišljati što smo to dobili i što se današnjem svijetu može ponudititi.

VJERSKA ISTINA O GOSPI – DOGMA – GOSPA JE BOGORODICA

Kao prvo što možemo naglasiti je to da je Marija Bogorodica i to je nešto što je vezano za njeno majčinstvo. Crkva je na trećem, općem saboru, 431. u Efezu, ima više od 16 st., nasuprot krivovjerja Nestorija koji je nijekao božansko materinstvo Blažene Djevice Marije – prema Nestoriju Marija nije rodila Boga, nego samo čovjeka, tada je svečano proglašena vjerska istina i prva dogma o Blaženoj Djevici Mariji, a to je svečana istina vjere – da je Blažena Djevica Marija Bogorodica. Dakle, rodila je Boga. Nije samo Kristorodica. Kad je Bog uzeo ljudsko tijelo, postao je jedan od nas, uzeo je tijelo od Gospe, i ona je tako postala roditeljka Boga.

To je jedno veliko otajstvo koje se stalno kroz povijest produbljuje. I ovdje imamo slučaj da je do definiranja dogme došlo na temelju vjere običnog puka. Među vjernicima se razvilo štovanje Majke Božje kao Bogorodice i to je navelo i Učiteljstvo Crkve da dođe do toga. Vidimo da obični vjernici nisu zanemarivi. Oni mogu imati veliku ulogu u definiranju određene vjerske istine. Ono što oni mogu živjeti prema Bogu prirodno, instiktivno… to može biti pokazatelj i drugima…

II Vatikanski koncil u dokumentu „Lumen Gentium“ kaže: „Djevica Marija koja je po anđelovu navještenju primila u srce i u tijelu začela Božju Riječ priznaje se i časti  kao prava Majka Boga i Spasitelja.“ Ona je primila Božju Riječ u srcu i u tijelu. Postala je Majka Božja mogli bi reći – dvostruko, kad je rekla „Fiat“ to je značilo da pristaje na utjelovljenje, ali je to izrekla prije svega kao vjernica i u svom srcu je začela Božju Riječ.

Na uzvišen način, nastavlja Koncil, s obzirom na zasluge svoga Sina i s njim sjediljena tijesnom i nerazriješivom vezom odlikovana je velikom ulogom da bude Majka Božjeg sina i zato premila kći Oca i svetište Duha Svetoga…po kojem daru nadvisuje sve druge stvorove, nebeske i zemaljske. Ni jedno drugo stvorenje nije u takvom odnosu s Bogom, kao Gospa. Po svom Majčinstvu dolazi u poseban i jedinstven odnos s Bogom, koji je jedinstven i neponovljiv.  Nitko drugi to nije mogao imati i živjeti.

ŠTOVANJE GOSPE U NAŠOJ, HRVATSKOJ POVIJESTI – datiranje godina ne samo po Kristu, nego i po Gospi

Jedan pokazatelj posebnog štovanja Gospe u Hrvatskom narodu…jest i to da su Hrvatski vladari, još tamo na početku, u 9. -om i 10.-om stoljeću, iskazuju posebno štovanje Mariji.  U Gornjem Muću npr. ima jedan natpis na crkvi posvećenoj Gospi (Crkva je razrušena, pronađeni su neki njeni ostaci – piše: „Za Branimira, godine 888., pošto je Krist uzeo tijelo od Svete Djevice“ . Tu vidimo da se godine datiraju po Kristu, li i po Gospi (!). Dakle, ne govori se samo „Godine Gospodnje te i te“…  nego se navodi i Gospa.

I u povelji kneza Mutimira navodi se: „Godine 892., otkako je Krist uzeo sveto tijelo od Djevice“.  Slično nešto nalzimo i na drugim mjestima… u oporuci Splitskog svećenika Crnote… i na drugim mjestima – To je, možemo reći jedinstvena pojava u katoličkom svijetu.

 To je posebni hrvatski doprinos štovanju Gospe. Koliko su nši stari držali do Gospe vidimo i iz ovoga označavanja godina, što nema kod drugih naroda u svijetu.

Jedan od svjetskih mariologa je jedan naš sugrađanin Lovro Krizogon. On je splićanin, isusovac, on je napisao djelo: „Mundus Marianus“ – Marijin svijet, a to je prava enciklopedija o Gospi  –  preko 3000 stranica. To je bilo pred nekih tri stoljeća. On je tu donio jedan zakruženi marijanski svjetonazor. Nitko nakon njega nije nešto takvo napisao. Po tome je to jedinstveno djelo i danas. I najveće djelo napisano o Gospi. On u tom djelu tumači kako Mariju njeno Božnastvo majčinstvo čini stvarnom svojtom i rodbinom Boga. Ona tako postaje rodbina, svojta s Bogom. I to je između svih ljudi stavlja u poseban odnos s Trojstvom. I on nastavlja – Gospa je majka više nego su to druge majke jer je sama dala sinu svu ljudsku narav, bez zemaljskog oca (obično kdo začeća djeteta postoji sudjelovanje i oca i majke, to je prirodni put, i onda dijete dobiva genetsko nasljedstvo i od oca i od majke) Ovdje je Isus u svojoj ljudskoj naravi krist dobio genetsko nasljeđe isključivo od majke i zato je ona na poseban način Majka – više majka nego majke u redovitom slučaju. Svom je Sinu dala svu ljudsku narav. Ona je na poseban način majka i zato jer se s Isusom potpuno slagala u volji i ljubavi; to je duhovno mjčinstvo gdje od početka prihvaća Isusa u vjeri i u tom je nadmašila sve druge ljude. I to je ono što Isus kaže onoj ženi na riječi „Blago utorbi koja te nosila…“: On ističe važnost vjere:„Blago onima koji vrše volju moga Oca na nebesima“. Ističe tu važnost vjere i Marija je tu bila prva. Ne samo kronološki. Bila je prva i po veličini svoje vjere… Možemo to povezati s onom istinom vjere – da je Marija začeta bez istočnog grijeha. Bog ju je od početka predvidio za svoju majku i sačuvao ju je od ljage istočnog grijeha. I tu joj dao da može cijelim bićem prihvatiti Isusa, u vjeri.

Jedan kandidat za blaženika u našem narodu jest i franjevac, sluga Božji, Aleksa BenigarAleksa-Benigar

On je poznat po životopisu kardinala Alojzija Stepinca i zahvaljujući njemu je pokrenut postupak za njegovo proglašenje blaženim. Ima sve pravne dokumente da se može proglasiti blaženim. Inače, dok je boravio u Rimu on je proučio preko 20 slučajeva onih koji su proglašeni blaženim ili svetim.  Proučio ih je i dao svoje mišljenje kongregaciji. Bio je stručan na tom području, ali je još poznatiji bio kao misionar u Kini. On je jedan od onih koji je među posljednjima morao napustiti Kinu, kad su komunisti došli na vlast. Teškom se mukom odvojio, tamo je dosta propatio, ali je htio ostati uz taj patnički narod. No otišao je kad je došlo do toga da su svi misionari morali napustiti zemlju ili su bili pogubljeni. Napisao je više djela, a posebno se odlikuje čašćenjem Gospe.

Dok je on bio u Kini njega su kineski biskupi zadužili, kad se radilo o proglašenju dogme o Marijinu uznesenju na nebo, da on napiše mišljenje o tome. I on je onda sažeo što Crkva o tom vjeruje i što se može reći na tu temu. Tako je smatran stručnjakom na planu Mariologije. On kaže: „Marija je Bogorodica. Taj njen položaj je jedinstven među svim stvorenjima, jer stoji u posebnom odnosu prema trima Božanskim osobama i zauzima središnje mjesto u Božjem otajastvenom naumu, u svim Božjim djelima.“

To posebno mjesto koje ona ima prema Bogu onda ima i posebno mjesto u Božjem naumu. Utjelovljenje je ključna točka u povijesti spasenja, ali i u cijeloj povijesti spasenja je stalno prisutna, zagovara u Kani za uzvanike, tako stalno pomaže i utječe se svome Sinu za nas, i intervenira, i njeno prisustvo je vrlo jako.

Kad gledamo naša svetišta, vidjet ćemo da ih je puno (ja sam ih nabrojio preko 20) gdje je dokumentirano da su ta svetišta nastala na temelju ukazanja Majke Božje. Samo nako Drugog svjetskog rata je zabilježeno 15 mjesta gdje se tvrdilo da se ukazuje Majka Božja. Pošto se tada to nije moglo istraživat ne znamo koliko je tih ukazanja stvarno bilo autentično, a koliko nisu. Međutim možemo pretpostavit da onda kad nam je bilo najteže kao narodu da nam je i Majka Božja bila najbliže, da se to pokazivalo i na izvanredne načine, preko ukazanja, viđenja ili drugih čuda.

GOSPINA AKTIVNA ULOGA U BOŽJEM NAUMU SPASENJA

Svakako Gospa ima središnje mjesto u Božjem naumu spasenja, i to aktivno mjesto. Njen uloga je aktivna. Ako je sveta Mala Tereza rekla da neće biti besposlena na nebu, da će se angažirati na zemlji, onda možemo misliti koliko se Majka Božja angažira, jer smo njoj povjereni svi mi. Kad je bila pod križem, kad je rekao Isus: Evo ti sina! A Ivanu: Evo ti Majke! – Crkva uči da je tada marija dana svima nama da o nama skrbi. S punim povjerenjem možemo je prihvatiti kao majku. (…)

(NASTAVLJA SE)

Duhovna obnova, Kamen, 25.11.2018., voditelj: don Josip Mužić

2. dio – Marija Majka, preko Nje Isus dolazi u naša srca

3. dio, Marija Majka; Marijanska pobožnost u našem narodu

Print

You may also like...