(Gospino) BEZGREŠNO ZAČEĆE

bezgrešno začeće

Dogma o Bezgrešnom začeću je proglašena malo prije Lurdskog ukazanja. Prošlo je 18 st. dok je došlo do te definicije. Crkva je, kao što vidimo, pomalo ulazila u otajstvo Marije. Spoznaja o njoj je sve više rasla, a raste i danas. I možda tek u Nebu budemo upoznati s tim ostajstvom. Vidimo u ovih 20 st. proces postupnosti. Ona je polako izlazila iz sjene i rasla u očima vjernika.

Rast Marijina otajstva pomaže da se približnimo i bolje shvatimo Kristovo otajstvo. Svo njeno otajstvo u tom je da je odabrana biti Majka Božja i što ima posebnu ulogu u povijesti spasenja. Ivan Pavao II vidi u njoj početak i kraj povijesti spasenja. O Mariji se govori u Otkrivenju i to nam je blisko. Manje nam je poznato da se o njoj govori na početnim stranicama Biblije: „Neprijateljstvo ja zamećem između tebe i Žene… „ (Post 3,15) Žena u knjizi Postanka je najava Gospe i njene uloge u Povijesti Spasenja. (Ivan Pavao II pisao je …. ) Prvi navještaj Mesije, rođena od žene koja će Sotoni zadati smrtni udarac. O tome i koncil. Marija je od početka i bit će do kraja u povijesti spasenja. Lik Marijin je isprepleten s nitima povijesti spasenja. Ona u sebi sadrži sve raspoloženje svog naroda. Dolazi iz naroda, za narod. Maksimilijan Kolbe – novi uvidi u otajstvo Gospe (…) Karol Wojtyla … „otac Maksimilijan ne vidi u Bezgrešnom začeću tek slobodu od istočnog grijeha – to je negativan vidik – Tu je vidio posvemašnju otvorenost za Boga i sve što je Božje i to je bila jedna priprava za trenutak postajanja Bogorodice…“

Što znači to „Bezgrešno začeće“? Ne znači da je Isus rođen bez grijeha – jer o tome se ne dvoji. Ona je sama, od začetka bila bez grijeha začeta. Mi dolazimo na svijet s tim nasljedstvom. Tu se ima situacija tj. privilegij da se živi kao Eva prije pada i tako do kraja života. Da Adam i Eva nisu sagriješili živjeli bi kao Gospa i ne bi prenijeli nama grijeh. Zato se za Mariju kaže da je druga Eva,  a za Isusa, da je drugi Adam. To je kako je Bog zamislio ljude. Moguće je doći do punine milosti uz Božju pomoć.

I prije proglašenja dogme o Bezgrešnom začeću narod Božji je živio to uvjerenje. Sveci su to proirivali i došlo je do toga da učiteljstvo proglasi te istine vjere.

U 13. St. Hrvati slave Bezgrešno začeće. Zagrebački brevijar iz 1290. God. i franjevački iz 1304 – a to je dakle 5… 6. stoljeća prije proglašenja dogme. …

U crkvi „Gospe od Prizidnice“ svećenici pustinjaci 1546.god. nakon pada Klisa –imaju natpis iznad ulaza: Posvećeno Bezgrešnom začeću Blažene Djevice Marije“

Zagrebačka biskupija …  1678… uoči Bezgrešnog začeća… i sabor je to usvojio davno prije proglašenja dogme.

Prije proglašenja dogme kao istine vjere, brojne su Crkve, kipovi i molitve bili posvećeni Bezgrešnom začeću. Na radi se samo o tom da je sačuvana od ljage istočnoga grijeha, već je u Božjem naumu u povijesti spasenja sačuvana zato jer joj je Bog namjenio posebnu ulogu, na koju nije bila prisiljena, i nije joj tu bila oduzeta sloboda (kao što su se Adam i Eva mogli pobuniti, tako je i ona mogla).

Po pitanju slobode može se nasjesti na zamke. Tako npr. ljubavnici mogu govoriti o slobodi: „ti me sputavaš… ne daš mi slobodu“ No kad se priznaje grijeh i njega se odreče shvaća se da je prava sloboda u Božjem naumu oslobađanje naših potencijala koje nam daje puninu života.

Marijino bezgrešno začeće je povlastica zbog njene uloge u povijesti spasenja. Benigar piše da je ona sa svojim sinom sjedinjena i predoređena za družicu u Njegovu poslanju. Njeno predodređenje je ovisno o isusovu predodređenju. Ona je Njegov uzorak i cilj stvaranja. Pokazuje kako je Bog zamislio da bude čovjek, neovisno o padu u grijeh. Čovjek i žena kao uzorci – nisu Adam i Eva već Isus i Marija.. Oni po kojima smo dobili život Božji. Postali djeca Božja u Božjim očima. Oni su naši pravi praroditelji. Ona je sačuvana od ljage i otkupljena na najsavršeniji način.  Njoj je dano da bude više. Suotkupiteljica.

Blaženi Alojzije Stepinac govori: dano joj je da bude milosti puna i pobjednica nad Sotonom. Kao Milosti puna – može se s njim boriti i može ga pobjeđivati. Svijest da među milijardama onih koji žive na zemlji ima jedno neokaljano biće – zaključujemo da molitva takve duše mora imati moć kod Boga. Jedva se može zamisliti da bi Bog to mogao odbiti kad uslišava molitvu grešnika.

  1. god. Alojzije Stepinac… 13 stoljeća povezanost Hrvata sa Svetom stolicom… posvetio zavjtno hodočašće Gospi… 1942. Je posvetio Crkvu u Hrvata Bezgrešnom Srcu Marijinu. 11.10. zagrebačku nadbiskupiju Majci Božjoj 24.11. sa drugim biskupima – posvećuju svoje biskupije Srcu Marijinu…

U našem narodu imamo i brojne običaje. Don Lovre Katić… o slavlju Gospe od Zečeva u Ninu. Dan prije svtkovine djevojke bi splele vijenac od najljepšeg cvijeća i smjele su ga dotaknuti samo djevojačke ruke, nose ga u crkvu pjevajući… samo djevice su bile dostojne nositi taj vijenac.

Marica Stanković o tom ostajstvu – marija je bezgrešna, bez sjene grijeha. Možemo li shvatiti što to znači… slabim duhovnim očima.. Mi tek znamo čega u njoj nema. Nema grijeha, ali nema ni pogreške. Kakav sklad i red mora vladati u takvoj duši.

Usporedba – nakon duhovnih vježbi nađemo dušu uređenu i pometenu i kad to uspredimo s onim kako smo došli – zamislimo da je stalno takvo stanje. …

Stadler… Kao što je bila osobna čuvarica svog sina kojeg je nosila, srcu privijala, tako sada njeno štovanje… sve to ima osobitu svrhu da se sačuva vjera u Njenog sina. Njen Bezgrešni početak vjeru čuva i hrani (…) kad su se pojavile hereze – čuva vjeru u kraista. Kao što je pazila dijete Isusa tako je njeno štovanje u funkciji štovanja njenog Sina. Ona je učiteljica pravovjernosti.

Ivan Pavao II skrenuo je pažnju na to koliko je Majka Božja povezana sa tajnom Žene… „Otkad pamtim… …“

Isus je svoju majku oslovio sa riječima: „Ženo!“… , u Kani Galilejskoj, a onda i kad je bio na križu.

I na Golgoti se ostvaruje ona uloga Žene u otkupljenju – „Ženin rod će zmiji satirati glavu…“ Tu je sadržano Marijino posredništvo između Boga i ljudi. Time se ne umanjuje Isusovo posredništvo. Ivan Pavao II govori kako je… suradnička, i podređena Kristu. Marija osvjetljava misterij Žene.

U enciklici Majka Otkupiteljeva … baca svjetlo na Mariju kao takvu. Bog se povjerio služenju žene. U Mariji žena nalazi kako će živjeti svoje ‘ženstvo’. Posvemašnja spremnost. Snaga koja odoljeva bolima, … pronicljivost, riječi ohrabrenja i utjehe…“

Marica Stanković – Ako je Marija prauzor kršćanskog svijeta kako tek mora biti ideal ženskog srca… tu su najnježnije strune djevičanstva, majčinstva i najsvetije materinstvo… nema ženskog bića da tu ne može naći uzor za svoju zadaću.

Gdje mi tražimo uzor žene? … Svijet nudi nešto sasvim drugačije.

Kardinal Alojzije Stepinac … bijedna usporedba žena našeg doba… sate i sate pred ogledalom… Ona (Gospa) je bila kraljevskog roda, pa se nije stidjela ni jednog posla što ga sa sobom donosi poslanje žene.

(Izvor: Bilješke MG, duhovne vježbe, siječanj 2019., voditelj don Josip Mužić)

Print

You may also like...